Wywiad - Łukasz Kierus - TaniaKsiazka - ZaczytanyKsiazkoholik.pl

TaniaKsiazka.pl: Ksiągarnia o ludzkiej twarzy


Łukasz Kierus, Prezes Zarządu i CEO spółki Glosel, będącej właścicielem m.in. księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl opowiada o tym, jak na przestrzeni 15 lat działalności mała rodzinna spółka, rozpoczynająca działalność w kawalerce stała się przedsiębiorstwem zatrudniającym ponad 400 osób, mającym do dyspozycji 8 tysięcy m.kw. powierzchni nowoczesnego kompleksu magazynów oraz biura w Białymstoku i stolicy.


TaniaKsiazka.pl funkcjonuje na rynku polskim już przeszło 15 lat. Jak wyglądała ewolucja firmy w tym czasie?

Łukasz Kierus: Nasza spółka Glosel, pod parasolem której działa TaniaKsiazka.pl, z roku na rok rozwija się niezwykle dynamicznie. Cały czas poszerzamy swój asortyment oraz sięgamy po kolejne gałęzie biznesu. Z małego rodzinnego przedsiębiorstwa staliśmy się nowoczesną firmą zatrudniającą ponad 400 osób. Zaczynaliśmy w małej kawalerce, dziś mamy do dyspozycji 8 tysięcy m.kw. powierzchni nowoczesnego kompleksu magazynów oraz biura w Białymstoku i Warszawie. Rozwijaliśmy się tak dynamicznie, że w przeciągu 3 lat, mieliśmy trzy przeprowadzki magazynu, biuro również zmienialiśmy kilkukrotnie.

To wiele zmian w stosunkowo krótkim czasie.

Zgadza się. Dzięki nieustannemu rozwojowi TaniaKsiazka.pl jest obecnie jedną z największych księgarni internetowych w Polsce. Od początku naszej działalności zależało nam na budowaniu zaangażowanej społeczności czytelników. Pragniemy, aby każdy miłośnik słowa pisanego chciał zaprosić nas do swojego domu i razem z nami odkrywał najpiękniejsze zakamarki świata literatury. Pomaga nam w tym bezpośredni styl komunikacji, doprawiony nutą humoru. Nie tylko sprzedajemy książki, ale również wydajemy je w ramach prężnie działającego Wydawnictwa Kobiecego, zarządzanego przez moją żonę, Agnieszkę Stankiewicz – Kierus. Przez wiele lat naszym głównym obszarem handlowym były książki, gry i zabawki, jednak trzy lata temu postanowiliśmy spróbować czegoś nowego i uruchomiliśmy sklep Bee.pl, w którym skupiamy się na sprzedaży przez internet produktów z kategorii FMCG oraz żywności bio i ekologicznej. Chcemy rozwijać ten obszar, bo widzimy w nim duży potencjał.

A jak na przestrzeni półtorej dekady zmieniła się Państwa branża i rynek odbiorców? Które wydarzenia miały największy wpływ na obserwowane zmiany?

Branża e-commerce nabrała ogromnego rozpędu, o czym zresztą wiemy. Na przestrzeni lat e-commerce stał się dużo bardziej profesjonalny, a stopień trudności wzrósł niesłychanie, m.in. ze względu na liczbę podmiotów konkurencyjnych. Kiedyś wystarczyło mieć produkt. Obecnie należy mieć dodatkowo ceny na dobrym poziomie, doskonałe doświadczenie zakupowe, automatyzację procesów i dostarczać zamówienia w 24 godz. lub krócej, a także szereg innych przewag, żeby budować dynamicznie biznes. Nic dziwnego, sklepów online jest obecnie w całym kraju ponad 30 000. Jak zaczynałem było ich ponad 10 razy mniej. To bardzo dobrze, że rynek się rozwija. Dzięki coraz wyższym standardom, klienci chętniej będą wybierali tę formę zakupów, a udział e-commerce w handlu cały czas rośnie.

W jaki aktualnie sposób budujecie Państwo pozycję rynkową na tle wspomnianej konkurencji? Co wyróżnia Państwa ofertę?

Mamy wiele atutów, natomiast to co wyróżnia nas zdecydowanie i jest unikalne, to sposób rozwijania relacji z fanami marki i klientami. TaniaKsiazka.pl to księgarnia o ludzkiej twarzy. Angażujemy się osobiście w komunikację, wspieramy lokalne społeczności. Jesteśmy aktywni i blisko ludzi, a ludzie są blisko nas. Oczywiście, posiadamy również ponad 400 tysięcy produktów w konkurencyjnych cenach. Są to nie tylko książki, ale również gry, zabawki, artykuły szkolne, gadżety, audiobooki czy ebooki. Posiadamy szeroki wybór podręczników szkolnych i akademickich do wszystkich klas. Nasi klienci mogą zaopatrzyć się w różnego rodzaju produkty w jednym miejscu. Dodatkowo rozwijamy dynamicznie nasze punkty stacjonarne, w których nasi klienci mogą odebrać zamówienia bez ponoszenia kosztów wysyłki.

Jak Pan myśli, które aspekty związane z budowaniem świadomości marki w oczach konsumentów wydają się dziś niezbędne?

Istotne jest podążanie za klientem w przestrzenie, w których jest aktywny, aby naturalnie być blisko, dlatego często wchodzimy jako pierwsi w nowe narzędzia, czy media i sprawdzamy, czy nasi fani też już tam są. Dobrym przykładem jest TikTok. Jako pierwsza księgarnia zaczęliśmy działać na tej platformie, mamy za sobą pierwsze bezpośrednie współprace z TikTok Polska i dynamicznie rozwijany profil, podczas gdy konkurencja uczy się dopiero tego kanału, publikując pierwsze materiały. Jesteśmy szybcy, bezpośredni, mówimy językiem naszych odbiorców, czytelników, a co najważniejsze słuchamy i uczymy się od siebie – co jest chyba najważniejsze w budowaniu relacji.

A co sami e-konsumenci cenią najbardziej w relacjach z Państwa marką?

Nasi odbiorcy cenią styl komunikacji i budowanie czytelniczej społeczności. Klienci są dla nas szczególnie ważni, dlatego każdego dnia dokładamy wszelkich starań, żeby sprostać ich oczekiwaniom, słuchać ich i być blisko naszej społeczności.

Poza wspomnianym Tik Tokiem, jakie jeszcze narzędzia i metody komunikacji są przez Państwa wykorzystywane w komunikacji?

Prowadzimy wielokanałową komunikację z naszymi klientami. Jesteśmy obecni w mediach społecznościowych, zarówno na Facebook’u, Instagramie jak i TikToku oraz YouTubie. Stworzyliśmy w tych kanałach zaangażowaną grupę odbiorców, a naszych pracowników kreujemy na ambasadorów marki. Dodatkowo stawiamy na kompleksowe działania komunikacyjne, takie jak marketing i public relations, w czym zawierają się kampanie marketingowe, newslettery czy materiały prasowe, które mają na celu zbudowanie trwałych relacji z konsumentami. Od wielu lat jesteśmy obecni również na stacjonarnych targach książki oraz organizujemy własne w formie online. Ostatnia specjalna edycja WyCzytOn (Wyprawa Czytelników Online) przyciągnęła ponad 3 miliony użytkowników.

A czy któryś kanał jest szczególnie efektywny?

Każde narzędzie, którego używamy w komunikacji z klientami, służy do czego innego, więc trudno je porównać. Wykorzystujemy kanały social media do innych celów niż np.: nasz zespół obsługi klienta. Do czego innego kampanię SMS, a do czego innego Retargeting. Warto pamiętać także o procesie pozakupowym, procesach marketingu automatycznego, których zadaniem jest budowana kolejnych transakcji itd. Wykorzystujemy szereg metod i narzędzi do tego, żeby być w relacji z klientem przez cały czas, nie tylko w momencie kiedy kompletuje koszyk. Dzięki temu łatwiej jest nam, w mojej ocenie, przekonać go do zakupu w naszych sklepach.

W trakcie swojej działalności zwiększyliście Państwo liczbę stacjonarnych punktów odbiorów. Jak to wygląda dzisiaj?

Od początku 2021 roku mocno rozwijamy sieć punktów odbioru osobistego. Obecnie mamy ich 20, ale cały czas powiększamy liczbę lokalizacji. Nasze punkty odbioru mieszczą się w Białymstoku, Chojnicach, Ciechanowie, Częstochowie, Ełku, Grajewie, Kielcach, Lublinie, Łomży, Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim, Poznaniu, Suwałkach, Szczecinie, Świdnicy, Warszawie, Wrocławiu, Zamościu i Zielonce.

Działania proekologiczne stanowią nieodłączny element funkcjonowania świadomych i rozwijających się przedsiębiorstw. Jakie odzwierciedlenie znajdują one w obranej przez Państwa strategii?

Obecnie prowadzenie biznesu to nie tylko sprzedawanie. Przedsiębiorstwa mają przed sobą poważne wyzwania, jeżeli chodzi o prowadzenie świadomego biznesu. Kierowanie firmą to również edukowanie oraz stawanie się pionierem w wprowadzaniu ekologicznych rozwiązań. Jako spółka staramy się sprostać temu wyzwaniu poprzez prowadzenie szeregu działań ekologicznych, nie tylko wewnątrz firmy, ale i na zewnątrz. Jednym z większych projektów, nad którym pracujemy od roku, jest zmiana w sposobie pakowania naszych przesyłek, których miesięcznie realizujemy ponad 300 tysięcy. Systematycznie wymienialiśmy foliowe materiały pakowe na te less waste, a folię bąbelkową zamieniliśmy na tekturowy papier bąblowy. Dzięki specjalnej maszynie mamy również możliwość przerabiania zużytych kartonów i dawania im drugiego życia zabezpieczając nimi przesyłki. Generujemy około 20 ton odpadu kartonowego miesięcznie, z czego około 10 ton przerabiamy na wypełniacz do naszych zamówień, a kolejne 10 ton sprzedajemy dla firm, które zajmują się produkcją kartonów. W firmie zrezygnowaliśmy również z plastikowych dystrybutorów na wodę na rzecz specjalnych filtrów, które umieściliśmy w kilku miejscach naszego biura i magazynu, a nasi pracownicy otrzymali szklane butelki na wodę. Dodatkowo na dachu siedziby firmy postawiliśmy własne ule, ponieważ los pszczół nie jest nam obojętny. Za Białymstokiem zasialiśmy również własną łąkę kwietną. Ze swoimi działaniami staramy się wychodzić również na zewnątrz biorąc mi.in udział w sprzątaniu okolicznego lasu. Wszystko to dla dobra naszej Planety z nadzieję na lepsze jutro.

Wspomniał Pan, że zatrudniacie obecnie 400 osób, natomiast realizujecie Państwo program stażowy i szkolenia w zakresie wiedzy nt. e-commerce, automatyzacji marketingu, SEO czy social mediów. Wydaje się, że te zagadnienia stanowią swoisty „must know” dla potencjalnych współpracowników, a w zasadzie wszystkich chcących odnosić sukces w sektorze e-commerce?

Oczywiście, kompetencje i mocny zespół to podstawa do odnoszenia sukcesów. W firmie posiadamy świetnych specjalistów, co jest niesamowitym kapitałem, który wykorzystujemy do szkolenia, rozwoju i powiększania naszej kadry. Praktyka e-commerce a teoria, to zupełnie co innego. Mamy stałe zapotrzebowanie na specjalistów, więc program stażowy jest idealną formułą. Pragniemy pokazać naszym stażystom, jak naprawdę wygląda praca w e-commerce oraz jakie wyzwania przed nami stawia ta dynamicznie rozwijająca się branża, a najlepszym zaproponować dalszą współpracę.

Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na działalność wielu przedsiębiorstw. Jakie przełożenie miała ta sytuacja na Państwa branżę i firmę?

Pandemia znacznie przyspieszyła proces adaptacji do zakupów online, co pozytywnie wpłynęło na naszą działalność. TaniaKsiazka.pl odnotowała w czasie pandemii wzrost sprzedaży, w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, o ponad 130 proc.

Jakiego rodzaju literatura ofertowana przez Państwa cieszy się szczególnym zainteresowaniem?

Nasi klienci najczęściej wybierają dla siebie kryminały, fantastykę oraz literaturę obyczajową i romans, ale nie zapominają też o swoich pociechach, kupując ogromne ilości książek dla dzieci.

TaniaKsiazka.pl w swojej ofercie posiada również zabawki, kosmetyki czy multimedia. Jakim zainteresowaniem cieszą się te produkty? Czy dywersyfikacja oferty w segmencie sprzedaży internetowej stanowi nieodłączny element Państwa strategii rozwoju? Czy możemy spodziewać się w przyszłości jeszcze bogatszej i różnorodnej oferty?

Dywersyfikacja oferty jest potrzebna żeby dalej się rozwijać, ale staramy się robić to tak, aby nie stracić charakteru księgarni internetowej. Z roku na rok udział tych kategorii w zakupach klientów rośnie, jednak nadal zdecydowanie dominują książki.

W jaki sposób warto zachęcać Polaków do sięgnięcia po książkę – nie tylko w ramach prezentu dla kogoś, ale przede wszystkim dla siebie?

Naszą misją jest przede wszystkim promowanie czytelnictwa oraz budowanie zaangażowanej wspólnoty czytelników. Codziennie w swojej komunikacji staramy się pokazywać czytanie w samych superlatywach. Jest tak wiele kategorii, że ciężko nam uwierzyć, że ktoś nie mógłby znaleźć czegoś dla siebie. Może na początku warto kupować książki, które dotyczą konkretnie naszych zainteresowań, aby przekonać się, że czytanie jest po prostu fajne! Dla osób zabieganych i w ruchu polecamy zaś słuchanie audiobooków – w naszej opinii – jest to najprostszy sposób na zagłębienie się w świat literatury.

Czytanie książek częściej i chętniej praktykuje się jeszcze w formie papierowej. Czy uważacie Państwo, że proporcje w przyszłości zostaną odwrócone?

Mamy nadzieję, że nie. Na szczęście posiadamy stałe grono odbiorców, dla których standardowa forma czytania jest na wagę złota. Zapach książek, odgłos przewracania kolejnej strony to coś, czego nie da się zastąpić. Jednak świat się ciągle zmienia, dlatego w swojej ofercie mamy również e-booki i audiobooki.

Gdzie widzicie Państwo siebie za kolejnych 15 lat? Czy obecnie wizja rozwoju przedsiębiorstwa w tak długofalowej perspektywie jest obecnie w ogóle możliwa?

W obliczu ostatnich wydarzeń, takich jak pandemia, oraz coraz szybciej zmieniający się świat wokoło, planowanie na 15 lat do przodu jest trochę jak pisanie książki science-fiction – nie można być niczego pewnym. W krótszej perspektywie następnych 5 lat planujemy nieustająco wzmacniać naszą pozycję na rynku księgarskim oraz cały czas inwestować w rozwój sprzedaży FMCG i produktów spożywczych w Bee.pl.

Dziękujemy za rozmowę.

Dziękuję.

TaniaKsiazka.pl to istniejąca od 2006 roku, prężnie rozwijająca się księgarnia online z siedzibą w Białymstoku. TaniaKsiazka.pl to marka należąca do spółki Glosel. Jej misją jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i poszerzanie grona polskich czytelników. W asortymencie sklepu znajduje się ponad 400 tys. produktów, wśród których dostępne są m.in. książki, gry i zabawki. TaniaKsiazka.pl stale powiększa sieć stacjonarnych punktów odbioru zamówień online. Obecnie w całej Polsce jest ich 18, a do końca roku powstanie kilkadziesiąt kolejnych. Od 2020 roku marka organizuje TargiKsiążki.Online. Ostatnia edycja przyjęła formę festiwalu literackiego WyCzytOn, w którym wzięło udział ponad 3 miliony czytelników.

Fot. TaniaKsiazka.pl
Grafika: Zaczytany Książkoholik



Dodaj komentarz


Czytaj także

Brian Wilson Aldiss

Brian Wilson Aldiss

Brian Wilson Aldiss to brytyjski pisarz science-fiction, krytyk i wydawca fantastyki. Pięciokrotny laureat British SF Award, dwukrotny laureat nagrody Hugo (jedna za książkę non-fiction Thrillion Years Spree, otrzymała także Nagrodę Locusa) oraz Nebuli i Nagrody im. Campbella. Uhonorowany nagrodą Damon Knight Memorial Grand Master Award (1999) za dorobek życia.


Mała, Madame Tussaud, Edward Carey, zaczytanyksiazkoholik.pl

Hart ducha w książce pt. „Mała. Światu znana jako Madame Tussaud”, Edward Carey

Edward Carey daje nam „olśniewającą, pełną cierpkiej ironii i oryginalną powieść o ambitnej sierocie, która w dziwnych, niespokojnych czasach przeistacza się w legendarną Madame Tussaud”.