zaczytanyksiazkoholik.pl-Międzynarodowy-Dzień-Książki-dla-Dzieci

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci


Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci to Święto, obchodzone 2 kwietnia – w dniu urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena, zostało ustanowione w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi.

Wspieranie rozwoju czytelnictwa jest jednym z priorytetów Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Szczególnie ważne jest rozbudzanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci. Dlatego realizują takie projekty jak „Mała książka – wielki człowiek”, które przybliżają najmłodszym bogactwo i piękno literatury, wspierając ich rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny.

Mała książka – wielki człowiek

Projekt „Mała książka – wielki człowiek”, realizowany przez MKDNiS i Instytut Książki, wspiera wspólne, rodzinne czytanie już od pierwszych miesięcy życia dziecka. Darmowe Wyprawki Czytelnicze otrzymują rodzice na oddziałach położniczych, przedszkolaki odwiedzające biblioteki publiczne, a także uczniowie rozpoczynający naukę w szkole podstawowej. W każdej wyprawce znajduje się m.in. wyjątkowa książka – antologia tekstów polskich autorów, dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci i wzbogacona ilustracjami polskich artystów.

W ramach programu zostało już rozdanych prawie 2 miliony Wyprawek Czytelniczych. Szacunkowo, poczynając od 2020 roku, przekazywanych jest ponad 1 mln książek rocznie, co czyni projekt „Mała książka – wielki człowiek” największym tego typu w Europie i jednym z największych na świecie.

Akcję promuje kampania społeczna finansowana przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 to największy – z uwagi na skalę oddziaływania finansowego – program wieloletni Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przygotowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Planowany budżet Programu wynosi ponad 1,1 mld zł, w tym 635 mln zł pochodzących z budżetu państwa, co oznacza wzrost zaangażowania budżetu państwa o 180 mln zł względem edycji programu na lata 2016-2020.

Program ma na celu poprawę stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.

Ważnym elementem programu jest kontynuacja działań Ministerstwa Edukacji Narodowej, skierowanych do bibliotek szkolnych i pedagogicznych, a także ich rozszerzenie o wsparcie dla placówek wychowania przedszkolnego poprzez m.in: zakup nowości wydawniczych.

Programy Ministra

Promocji czytelnictwa służą także Programy Ministra, takie jak Czasopisma, Literatura, Promocja czytelnictwa i Partnerstwo dla książki. W ramach Programów dofinansowanie otrzymują m.in. wartościowe, niekomercyjne publikacje literatury polskiej i światowej, debiuty pisarskie, czyli pierwsze publikacje w formie książkowej (drukowanej lub w formie e-booka) autorów piszących w języku polskim, pisarze, którzy adresują swoją twórczość do dzieci i młodzieży, projekty podnoszące poziom świadomości literackiej oraz promujące najbardziej znaczące zjawiska literatury współczesnej. Ze wsparcia mogą korzystać zarówno instytucje kultury, organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego, podmioty gospodarcze, jak i osoby prawne.

Ponadto twórcy zajmujący się literaturą mogą aplikować o stypendium twórcze Ministra. Wsparcie finansowe można otrzymać na okres od 3 do 12 miesięcy.

Źródło: https://www.gov.pl/web/kulturaisport/miedzynarodowy-dzien-ksiazki-dla-dzieci
Fot. Envato Elemenst


Dodaj komentarz


Czytaj także

Gwiazdka z brokatem, Anna Szczęsna, zaczytanyksiazkoholik.pl

„Gwiazdka z brokatem” autorstwa Anny Szczęsnej

Życie Basi wypełnia praca w sklepie papierniczym, który prowadzi. Bibuły, ozdobne papiery, naklejki, brokaty – to ją angażuje, pozwala zapomnieć o samotności i jest jej prawdziwą pasją. W pracy i w życiu zawsze może liczyć na pomoc przyjaciółki Leny, która szczególnie teraz, kiedy Basia straciła rodziców, jest dla niej ogromnym wsparciem.


Amazoński Inny. Wizerunek rdzennych mieszkańców Amazonii we współczesnych tekstach kultury, zaczytanyksiazkoholik.pl

„Amazoński Inny. Wizerunek rdzennych mieszkańców Amazonii we współczesnych tekstach kultury”, Aleksandra Wierucka

W kulturze euroamerykańskiej Indianie przedstawiani byli albo jako prymitywni, brudni, dzicy, albo jako „szlachetne dzikusy”, żyjący w zgodzie z naturą.